Bij de term ‘blockbuster’ denken we vaak meteen aan de grote CGI-producties uit de filmfabrieken in Hollywood. Maar ook in Nederland is er genoeg ‘blockbuster-bait’ gemaakt. Al klinkt ‘publieksfilm’ toch een stuk vriendelijker. Voor Cine verzamelde ik de drie beste en meest invloedrijke blockbusters van eigen bodem.
ALLES IS LIEFDE (Joram Lürsen, 2007)
De romantische komedie bestaat al sinds de uitvinding van film. Toch is het deze film van regisseur Joram Lürsen (die hiervoor de succesvolle familiefilm In Oranje maakte) en scenarioschrijver Kim van Kooten die dit wat afgekloven genre in Nederland nieuw leven inblies. Alleen in Nederland? Ja, want waar buiten onze landsgrenzen de romkom langzaam aan een uitstervend ras is, lijkt hier elke publieksfilm wel een romkom te moeten zijn. Veilig en vertrouwd. Maar zoals wel vaker geldt in de filmwereld: nothing beats the original. Alles is Liefde staat nog steeds als een huis, met een ijzersterke combinatie van humor (Michiel Romeyn als depressieve Sinterklaas!) en mooi geschreven drama.
AMSTERDAMNED (Dick Maas, 1988)
Alleen al de verhalen om de film heen maken Amsterdamned tot een krankzinnig fenomeen: een speedbootrace door de (Utrechtse) grachten, een budget van zes miljoen gulden, een epische titelsong van Lois Lane en unieke cameo’s van Bert “Fanfare” Haanstra, Simon “Simonskoop” van Collem en Simon “Kronkel” Carmiggelt. Regisseur Dick Maas liet, na het succes van De Lift en Flodder, opnieuw zien hoe je een groot publiek naar de bioscoop kon krijgen. Tegenwoordig heeft de film het tot cultfenomeen geschopt, zo bleek bij een uitverkochte hervertoning vorig jaar in Kriterion Amsterdam waar de complete cast en crew op een staande ovatie werd onthaald. De film is vet aangezet, heeft dialogen die rechtstreeks uit een soap lijken te komen en een voorspelbaarheid van heb ik jou daar. Maar oh, wat kijkt Amsterdamned lekker weg!
SOLDAAT VAN ORANJE (Paul Verhoeven, 1977)
De première van deze Nederlandse oerblockbuster is minstens zo mythisch als de film zelf. Het was met 5 miljoen gulden al de duurste film ooit in Nederland gemaakt, maar de gala-avond in Tuschinski was groter dan groot: hoofdrolspelers Jeroen Krabbé en Rutger Hauer kwamen voorrijden op een motor, de hele koninklijke familie was aanwezig en er was groot applaus voor regisseur Paul Verhoeven, voor hij met pek en veren uit Nederland werd weggejaagd. Soldaat van Oranje kon op weinig sympathie van filmcritici rekenen (NRC: ‘Nederlands duurste speelfilm doet niets voor de filmcultuur in Nederland’, Het Parool: ‘De huzarenstukjes die de flapdrolhelden Erik en Guus volbrengen zijn voorspelbaar en zonder verrassingen’) maar het publiek viel als een blok voor de film. Een kenmerk van meer blockbusters.
Verschenen in Cine: http://cine.nl/beste-blockbusters-volgens-cine/